lördag

Zoomerlivet i Ystad 2010

Jobbade sedan oktober -09 i Kalmar med det nya huset på LSK, Länssjukhuset i Kalmar och det började närma sig ett uppehåll i bygget för våran del över sommarmånaderna. Då vi som mest undrade vart vi skulle, kom chefen och sa att det dykt upp ett jobb i Ystad, ca tre månader över sommaren. Enmansjobb visade det sig och kompisen stannade kvar i Kalmar för å göra färdigt så långt han kom och jag fick åka ner. 

Under julimånad skulle jag ha ledigt iom KappAhl-bygget där stänger för semestern. Vad jag hittar på då hade jag ingen aning om än, men semester nere i Skåne var ju inte så fy skam.

Zoomern är tänkt att pendla med till jobbet, så boendet ville jag ha inom lagom avstånd. Fann några passande campingar i närheten av stan, men priset var inget jag ville betala. Trodde länge att enda alternativet var en camping i Tomelilla med en... crossbana intill. Vid tävlingar blir campingen smockfull med tävlande och crossknatter, inget jag var intresserad av.


Snittpris på campingar runt Ystad, denna från
Nybrostrands camping 

I Kolboda hade jag satt upp förtältet med golv bestående av lastpallar och plyfaskivor. Det har fungerat perfekt så länge jag vart stationär med husvagnen, men jag visste att förr eller senare skulle det bli flytt pga jobbet och då måste jag ha nåt bättre. En vända till trähandlarn i Kalmar och en last tryckimpregnerat senare hade jag material till ett sådant.


Fem stycken sektioner på 1,40m x 3,40m gjord på 22x95 virke blir till ett lagom stort golv till förtältet. Alla tillverkades på campingplatsen. Längden på brädorna var redan tillsågade på jobbet. Tanken var att sektionerna kan läggas underst på släpflaket under transport. Efter ett jäkla skruvande var alla fem sektionerna klara.



Marken under golvet hade tagit stryk som vanligen sker när golv lägges för säsongen. Jag lade aldrig nån plastduk innan pallarna så det var inte helt dött inunder :)


Som vanligt samlar Pluto på krafter, vet aldrig när han behöver hjälpa husse... typ nu inför flytten. Lastar in alla prylar in i släpet.

*Zzznnarrrkhzzzz... va e d fö liv utanför vagnen.... znarkkkzz*
Jag hade redan ringt runt efter en Zoomer i regionen, men hittade ingen, så jag fick utöka området. Bromölla blev inköpsstället för min Zoomer då Kalmar inte hann få fram nån och iom jag skulle passera orten, så vart det perfekt. Hade sett till ett utrymme för den i släpet, så den stuvades in direkt på plats. Tanken var att så här skulle det se ut om jag blev tvungen och flytta mellan arbetsplatserna. Först packa ner förtältet och allt i den på släpet och i bilen. Köras till det nya stället, åka tillbaka till husvagnen och dra ner den dan därpå.


Fredriksbergs camping 6 km utanför Ystad blir min hemvist under tre månader nu. Hittade den på nätet efter många om å men, den är en utbildningsgård för militären/hemvärnet (FUB),där dom även driver camping på sommaren. Den är dock öppen året runt för permanentboende på campingen. Dryga fem papp för fyra månader plus el kostar det att bo här, passade bra min resemontörslomme.


Golvet kom på plats hyfsat kvickt med en plastduk närmast backen mot regnvattnet och markfukten. Går hyfsat smidigt att lägga ner sektionerna ensam, men att orka lyfta upp mer än en ända i taget gör jag inte. Väldigt behagligt väder blir jag bortskämd med, medans tältet restes upp samt möblerna flyttades in. Annars vanligt med regn vid utomhusarbete.


Soffa, bord och ett par sidobord är hela inredningen i mitt tält. Mattor inne ser jag som en självklarhet för bekvämlighet och för att det ska bli ombonat :)


Efter att säkrat tältet mot rymningsförsök från minigri... Pluto, stack jag ut på en efterlängtad tur med min nyköpta Zoomer. Styrde mot Ystad, en jungfruresa som kändes alldeles... underbart.
Moppen gled fram på vägen som i en dröm och jag ville inte vakna :):) Kaffe å bulle utomhus på en av de många caféerna i stan, satt å beundrade skapelsen.


Campingen bjuder, till skillnad från andra sardinburkar, på öppna vyer. Skönt att inte det är säsong än.





Vy mot Ystadhållet
Pluto fann sig snabbt till rätta, han e lite annorlunda som katt. Han har aldrig några problem att anpassa sig till omgivningen, inga protester genom ätning, kissning eller rivning på möbler.

*Jahapp... får väl lära mig lite skånska glosor nu?*
Åker ut på en runda mot Kåseberga, en känd plats för maten var det visst. Inga bilder eller mat bidde det, bara massa åkande :)



Kände att det var dags för en ny kruka, integralhjälm passar inte riktigt för Zoomern


En annan dag åkte jag ut mot Smygehuk, men kom inte så långt. Kuststräckan krävde min uppmärksamhet, den var för fin å ignoreras. Får ta "udden" senare kanske.


Dagarna blir varmare och värmen i förtältet blir olidligt framåt dan. Köpte kompostgaller med fyra sidor, delade dom i två så höjden blev lagom för mellanrummet under vagnen.
Därmed fick jag en bur på 2 kvm gjord för Pluto där han nu har massor av svalka och gräs å äta.
Sen tidigare har Pluto haft en lucka in i vagnen så han har kunnat springa in å ut till
förtältet hur han vill.




Efterhand man började bli bekant med närområdet, ville jag dra lite längre turer. Jag blir bjuden på väldig fin natur och vägar, det är hyfsat kuperad terräng här nere ändå, inte så flakt som jag trodde.
Lummiga lövskogsdungar och mycket färger från åkrarna.


Efter långtripparna ner till stan för en bit mat innan sängdags.

Jag har, för en gångs skull, fin utsikt från jobbet. Mitt i stan vid gågatan gör det lätt å hitta ställen å äta på. Frukost ute och lunchställen nära gör allt bara trevligare.



Pluto fick sällskap under en vecka av Misku, mors katt. Hon är lite reserverad gentemot Pluto, men hade inget emot att dela utrymmet under vagnen med honom. Var gång Pluto blev för uppspelt, hötte hon med tassen å satt stopp på fjantigheterna.

Väl värt med långturer. Hittar massor av fina ställen, denna exempelvis tillhör en skola för lantbruk och är ett säteri.



Försommaren var aningen kylig och mulen, men gav väldigt lite regn. Vinden däremot kändes som konstant och ville aldrig mojna, det hindrade en från att kunna sitta ute å njuta. Å andra sidan var jag i princip ute å körde Zoomern under fritiden.

Jobbet i den blivande KappAhl-butiken gick lugnt till och var inget stressigt alls. Dock problematiskt iom utrymmet var begränsat och knappt nånting gick å montera utan ändringar.


Vidundret på sin plats i väntar på att dan arbetsdan tar slut.

Under juli stack vi iväg på en riktig moppesemester, då vi inte ville stanna i husvagnen en månad.




I augusti var vi hemma igen, arbetet väntade på att bli slutförd med butiksdelen i inglasad gränd.

Grannen Gert gjorde min vistelse i Ystad roligare, bättre granne får man verkligen leta efter. För övrigt var alla boende på campingen mycket trevliga och hjälpsamma mot oss, Pluto och mig.


Det var ett par nätter då min nattsömn stördes av utegående katter som gärna gick till attack mot Pluto. Visserligen satt han tryggt innanför buren och inte riskerade skadas, men det jäkla oljudet som dom främmande katterna gav ifrån sig, fick mig att vakna med ett ryck mitt i natten. En dag beslöt jag mig att införskaffa vapen mot dessa, som redan samma natt visade sig effektiv.

Vaknade som innan av oväsendet, smög ut i förtältet, kröp försiktigt ut till öppningen in under vagnen. Med den fasttejpade ficklampan på vapnet lös jag rakt i ansiktet på kattskrället och ögonblicket senare innan han uppfattade vad som hänt, fick han nyllet nedstänkt med massor av vatten, mitt i prick på nosen. Han syntes inte till mer efter det och jag fick sova lugnt därefter.


*en grymt tuff husse...*

Flytt till Kalmar, en vända tillbaka till Ystad för driftsättning av anläggningen, återstod innan jag avslutar denna resa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar