söndag

Tour -10 ZoomerZommar

Snart dags för avfärd... efter några veckors ihärdigt arbete, så är man klar å dra återigen på tältsemester... :)  Jag har cykelsemestrat tidigare åren, så en är ju van vid eländet... men i år blir det en aning bekvämare transport...



Har sen innan en komplett uppsättning väskor från Ortlieb, enda som duger, samt camputrustning med Hillebergstält, så det enda var att hitta en lösning på fastsättningen på Zoomern...
Staika
Är inte född med tummen mitt i handen :P, så det bidde å tillverka hållare själv...
Med väskorna på så stack jag ut på en provåk...


...kollar av om det behöver fixas mer.
Önskar en hade kunnat dra iväg redan då :)... men jag hade en sak till att ordna...

Katten Herr Pluto
*Va?*
Så det var bara å hitta på nåt:) ... den blev sån här...

*en kudde vill jag också ha*
å placeringen så här...

*var e min hjälm*
Drog iväg på en kort tur med Pluto... var lite osäker hur han skulle ta det... I bilen lägger han sig å sover på framsätet så fort bilen börjar rulla, men nu vart det något annorlunda...
*va fort marken åker!? *

*d e nåt som står där, tror d e en gnu*
*nä, inte d? va e detta om inte en djurpark *


*nu får du inte kika, för nu e d dags för nr två*
Redan efter en stunds körning, lade han sig till rätta å så var det inget mer med det...


Hade redan packat ner allt i väskorna, så på med allt på Zoomern. Lastad och klar... drar iväg från Ystad mot småland med Kalmar som mål.

Bättre väder kunde jag heller inte begära... soligt och gövarmt, åka i t-shirt *gött*.


mot Åhus

Det var skillnad från en vår under en cykelsemester, då det både spöregna, snöa å haglade, samma dag... då vart det inte muntert å trampa iväg.
Stack rätt sent på eftermiddan, men viktigaste var å komma iväg... bort bort bort.


Ska bli intressant å se hur Pluto tar det, det blir många timmar på moppen... Åker på småvägar, tar visserligen väldigt lång tid, men det ska det göra också. Tanken är att köra enbart på småvägar och allra helst på grusvägar. 

Än så länge visar han intresse för färden

*vart det en älg där borta?*

Slår upp tältet en bit väster om Bromölla

*jag ska hjälpa husse, så han inte e så sur jämt*

*passa er om ni stör inatt*


Satt uppe ganska sent och njöt av kvällen

*zzzzzzzz!*, ZZZZZZZZ!


Vaknade upp tidigt, allt låg i en tjock dimma... (nä ni, hade inte druckit en enda droppe)
Klockan var inte mer än strax över fyra... sova vidare bidde det.
Det bidde fem minuter för Herr Pluto skulle prompt ut, jaja ok då, kunde ju själv behöva pinka.
Jag tänkte, en kort sväng, sen i bingen... visst i bingen kom jag, men klarvaken nu... hmmr!
Missade ta bild på gryningen :(

 Då när jag hade plockat ihop allting så hade jag gassande solsken igen :) Åkte mot Bromölla för Zoomern skulle ha sin första service.


Det blev en långtråkig väntan på å få ut den igen, tiden som gott kunde lagts på vägen :(

Fast inte sån här...
Lika tråkig som bilden är, lika tråkigt är det å köra på den :(
Fortsätter upp förbi Olofström mot Tingsryd. Hittade en härlig liten plats vid en sjö, blir till å doppa sig imorrn bitti.



Pluto på nattpatrull

Visade sig vara långgrunt, så det bidde inga simtag utan bara plaska i knädjupt vatten.
Tordes inte gå längre ut, för jag hade hamnat inom synhåll från gården intill, å dom hade väl inte velat se min bleka rumpa guppandes i vattnet:)

Hade kommit en skur under natten, jag sov dock tillräckligt djupt utan att vakna av det... :)



Små orter som Ryd och Urshult susar jag igenom... hittar småvägar genom skogarna




Målet inställt å hinna träffa byggkompisarna på Kalmar sjukhus, så det får bli att följa stora vägen -*tråååkiigt*, hörde nån yttra - till Tingsryd...

fint å se att dom inte rivit alla gamla kåkar

guldgruvan

där jag stannar å kompletterar prylar, mer om det senare...
sen vidare mot Kalmar via Emmaboda, Påryd och Ljungbyholm.





Jag lovar mig själv, aldrig stressköra på landsvägar mer... aldrig! Inge kul :(
Bidde hungrig i magen, så det fick bli en bit mat i stan...


*ser man inte mig syns jag inte* "gammal kattordspråk"

Finns mer restauranger än gator i Kalmar :)
Tröttnar ju snabbt på städer så jag ville bara ut på landsbygden...




Efter en stunds körning hittade jag en lugn plats en bit norrom Nybro
Ett av prylarna jag köpte i Tingsryd var ett myggnät för huvet... det var precis vad jag behövde i kväll.






Ibland kan nätterna va kalla, för i natt frös jag, såpass mycket att jag var tvungen å ta på mer kläder :( ... fast redan vid sjusnåret är det gott och gräset börjar torka...

 

Ett par mackor till frukost innan det bär iväg.


*en näve räkor te detta hade vart gott*


Pluto vart inte nöjd med sin mat, han var å tiggde från mig :)

Såg en caféskylt efter en kort körning... stannade för en kaffe med hemlagad kaka å bulle.
Caféet drivs av hantverkare som även säljer sina produkter där.


Vidare så drar jag ute på småvägar å grusvägar... väljer lite udda alternativ tack vare GPS:n.
Den styr inte min väg, utan ger mig möjligheten å hitta dom goa vägarna... så jäkla smidig :)



Så fort vi svängde vänster mot Vilseleden, spanade Pluto in nåt intressant...

*är d där sånna vildodjur som äter små snälla katter?*

*äsch... bara kossor ju*




*så jädra mö vatten, aldrig att jag går närmare än så här*




nja... så länge man kommer framåt så...

Dyker upp i skogen bakom en gård, där jag blir lite osäker om man kan åka igenom den... gör det först när jag luskat ut hur man går till väga.

Stannar för en macka strax därefter



*icke... vi åker inte än... ICKE!*




Framme hos den trevligaste å gästvänligaste familj som jag känner...

Mokullen Hell Scooters

Får sova inomhus inatt...
Pluto är nöjd å slippa tältet.

Det var knappt jag kom iväg från Mokullen morgonen efter, det var av ren mental styrka jag grenslade Zoomern och lämnade oasen bakom mig :)
Denna utopi av lycka och glädje får inte bita sig fast hos en ensam mans kalla hjärta, därför jag tvingad att färdas vidare på mitt motorvidunder Zoomer och med min katt Pluto som enda sällskap :D




Han hade å andra sidan önskat stanna kvar där... såg det i hans blick... hopplösheten :P Han hade ju trots allt en kompis där som han inte vill leka med.

Från Frödinge mot Locknevi går det grusväg som är helt fantastiskt kringelikrokig, lite småkul är det då man får möte.



Det tar en sekund för vissa å fatta att det dom ser är en fullastad moppe... andfådda cyklister med packning kanske, men inte en mopedist :)





Då har man lämnat småland, vägarna har vart helt suveräna speciellt grusvägarna. Vet inte säkert men japsarna har nog vart i småland å studerat vägarna när dom utvecklade Zoomern :P


 Körde sen jag handlat mat en bra bit innan jag kom till ett scoutlägerplats, i närheten fanns det en äng där jag campade

*tur att husse har en duktig hjälpare till hands*
 Undrar vad Pluto tror han gör för nytta när han alltid ska blanda sig i då jag reser tältet? Antingen så kryper han in under den å trasslar in sig i tältsnörena, eller så lägger han sig platt uppe på den just när jag ska trä in tältstångarna... hmm



en sund frukost?
 En stadig frukost står man sig ju på hela dan...
...så jag blev hungrig igen vid tie...

laddar upp datorn


12 volts ladduttag för dator- och mobilladdning

*h-h-husse, ä-är d v-verkligen st-stängslet vi s-s-ska va rädda f-för*

östergötland
Idag vart det varmt så in i helvete, och till råga på det kom jag till Linköping.


Till saken hör att under varje semestertur tidigare år, undviker jag i största möjliga mån städer, av den enkla anledningen att jag hatar dom... städer har inget med semestern å göra.
Linköping var idag helt hopplöst å ta sig in i, kanske för att jag fått solsting.
Nåja nu var man i stan iaf... naturkompaniet, käka på korvmoj sen ut ur eländet, ut i det fria.
Det vart ju så jäkla varmt också, svalkade ingenting så länge jag körde i stan, men så fort man kom utanför så var det svalare... en aning.


äntligen lite skugga



 Valde fel grusväg idag. En massa kilometrar körda kom jag fram till en vägbom, tog en annan väg återigen en vägbom. En stugägare förklarade att det vart nån grevjävel som satt upp bommarna för att folk ska hålla sig borta från hans ägor... Många kilometrar blev det...


Finspång besöktes hastigast via mataffär sen ut igen...
Mötte två glada, något överförfriskade badare, Janne å Bert, som flera gånger om förklarade för mig vart jag hittar ett perfekt ställe å slå läger för natten, sicka goa gubbar :)


gonatt


Efter den vanliga packningsrutinen tog jag mig ett dopp innan jag fortsatte... sån himla go värme idag.


*fortare!*



Mitt vanliga dilemma var ju detta; välja rätt väg... vilken är kuligast av dom, målet spelar ofta ingen roll...
Till skillnad från småland så finns det en hel del vägbommar här, i flesta fall är dom öppna för passage, men... ändå tråkigt med att inte kunna köra dit man önskar


Är något svag för gamla hus så det blir till å titta sig runt när tillfälle ges :)





Efter att ha kört i gassande sol i timmar, så kommer denna grusvägssträcka som en befrielse från värmen... vilken svalka jämfört med öppen landskap... även Pluto tyckte känna av den




dammet börjar bli ett problem


Slog upp tältet vid landsvägen i Hjälmaresund med utsikt över sjön



Pluto jagade ifatt små skogmöss som jag fick rädda innan dom blev skadade




Nästa dag var det ingen skillnad på vädret mer än att det lite molnigare






















Lite kasst när folk inte kan låta bli sånt här :( Kan dom inte kladda på stenblock istället...












Framme i Västerås där jag stannar tre dygn.

Torsdag morgon var det dags å ge sig ut på vägen igen...
målet inställt mot Karlstad...

Råkar hitta detta lilla café av en slump i Ramnäs, så blir det när man e en aning nyfiken



Åker förbi ett par slussar som manövreras för hand! Respekt!!!


Fortsätter sedan vidare, då ett telefonsamtal ändrar mina planer... Karlstad får jag vänta en vecka med... hmm.
Å sen så ska jag ju tillbaka till Västerås nästa vecka... ok, styr norrut mot Dalarna, inget mål visserligen klar än... några släktingar kan man ju alltid hälsa på så, jo, Dalarna får det bli.
Efter en tids skramlande, som jag trodde kom från variatorn, tog jag mig tid å kolla upp vad fasiken det va, upptäckte jag att Zoomern håller på å falla isär i bitar som en gammal HD :(


...som dock fixades enkelt...


Vad som först såg ut å vara en fart kamera, visade sig vara en fågelholk...

vissa har humor :)


Herr Mupp var allt annat än ivrig å fortsätta
Under tiden som jag satt å åt, så började mörka moln hopa sig på himlen... yeah right!, tänkte jag... slut på det goa vädret, gjorde iordning för å dra vidare innan det började droppa... men sen var molnen borta? :S




Hittar återigen fina grusvägar som tar mig till dalarna :)...

rätt sorts väg att anlända till dalarna

...även bommar, t.o.m låsta :(



one cool dude

I Borlänge fanns detta hus... har vissa människor smak över huvud taget?


snart framme...


Bengtshed camping, 5 *

Idag vart det ingen sol... istället hänger det mörka moln över Dalarna... kanske kommer det regn?

Idag är det första gången på resan jag är osäker på vart jag vill åka...
beslutar iaf mig för att det blir mot Linghed å Enviken till och börja med.



I Enviken kom jag till en rolig café, det var inredd i 50-tals prylar å från jukeboxen hördes 50-talsrock, rätt nice :)... glömde fota dock :((
Just som jag skulle sätta mig å fika, kom dagens enda regnskvätt...
Kom på att i Isala finns ladan som Gustav Vasa, då hette han Erikson, gömde sig i från danskarna... dit skulle jag åka å ta mig en titt. 




Åker därefter vidare ner mot Sundborn, Carl Larsson ni vet, brydde mig inte om muséet, utan jag åkte ner till sjön jämte kyrkan å rastade Pluto där ett par timmar ist.
Fortsätter sen vidare mot Falun via Skuggarvet...



Lugnet i Falun
Hittar ett fint ställe sydöst om Falun vid sjön Runn

liten plätt strax utanför om Falun

ponchon kom till användning var natt

*jag kan inte se nôô för sola*

*imorrn MÅSTE jag fixa solbrillor i stan*



Idag skulle det åkas ända ner till Västerås igen.
Jag totalvägrar körning på stora vägar, förutom i hopplösa fall då inget annat alternativ finns. Detta var inget jag ruckade på, även om jag ville fram till målet idag.
Därför gick färden från Vika ner mot Säter via mindre landsvägar å grusvägar som vanligt, knappt nån trafik heller. I Skedvi som inte ligger långt från Dalälven, svänger jag av nermot älven


Passerar en liten by, Bispberg, med småstugor som ligger tätt intill vägen...



Närmar mig Säter... Cruisar runt lite å handlar nåt ätbart och åker vidare mot Hedemora, händer inte mycket på en söndag :)


Kommer bara knappt en km på landsvägen, då jag svänger in på en liten grusväg igen... stannar vid liten flygfält för en bit mat på gräset, bägge två får äta...

Vikmanshyttan hade ett musé, men kunde inte hitta nåt fik, så jag åkte vidare...

Framme i Hedemora nu, så skulle man nog få sig en kopp kaffe iaf, tänkte jag... nä, inget fik öppet men en jäkla massa pizzerior :( förövrigt helt dött...
Lämnar stället med besvikelse...


Förirrar mig in på grusvägar igen, men denna gång vart de det sämsta jävla väg jag kört, till råga på allt kör jag fel plus att vissa vägar är inte åtkomliga pga bom. Längre fram var vägen även sönderkörd av skogsmaskiner och då var det för långt å vända tillbaks... bara bita i det sura äpplet å fortsätta...:(

Efter ett par timmars pina, kom jag fram till landsvägen igen...
Visserligen jämn å platt å åka på , men sååå trååkig...:(
Vek av mot Skultuna, en mindre väg som lämpar sig bättre för moppeåkning...

Snart framme, grillat väntar på bordet ...har jag blivit lovad :))

nöjd med allt :)

...å Pluto vart nöjd å få sova inomhus igen... :)


På onsdagmorgonen fanns det en glad katt när Pluto och jag åkte iväg :)

-jag tyckte inte om Plutomesen-
Nu gick turen åter västerut mot Karlstad, äntligen, ville fortsätta ungefär där jag avbröt resan förra veckan.
Då tänkte jag åka via Kopparberg å Hagfors till Sunne å ner... var som sagt tanken.


Så det började med macka å kaffe...


sen vila en timma...



*jag föredrar fridfulla rastplatser*
Kan man dra slutsatsen att, om man låter ortsskyltarna flagna först, sen försvinner orterna sen?



Följer en smal härlig slingrande belagd väg som inte långt senare övergår till mjuk dämpad grusväg.



*kan vi inte promenera istället, pleeease!*

*zzumm zzumm*

I Krampenskogen stötte jag på ett ställe med kanske inte det svenska statens trevligaste historia bakom sig, en historia om hur staten gav efter för den ryska väldet under andra världskriget.
Handlar om ryska flyktingar som skickades tillbaka med osäkert öde...




Slog upp tältet vid Storkrampen


Pluto på andjakt


Morgonen efter sprärrades min färd återigen av bommar, järnvägsbommar, men bara för en kort stund...
Passerade spåret där nattens tåg väckte mig några gånger...





Kom till Kopparberg där jag skulle ta en stunds rast i solskenet, hade köpt mig en hamburgertallrik som jag skulle åtnjuta på gräset. 


Träffade en tjej från Tyskland som var på cykelsemester från Idre till Arvika... via Söderhamn!...inte den rakaste sträckningen iaf... ville att jag tog några foton på henne med kyrkan som bakgrund.
Ok, men maten kallnar, tänkte jag. Kunde inte äta ju samtidigt som vi snackade å visade foton till varann en stund, å tittade efter ett tag var Pluto höll hus iom han vart så tyst...

... såg remmen gå in under stugan jag satt vid...:)

Givetvis slet han sig ur selen oxå därunder, så det var upp till honom när han skulle komma ut :)


Orkade inte vänta mer än en halvtimma, så jag började försöka locka ut han... med mat först, men kom inte åt honom så han smet in igen... krafsade med en gren vid öppningen...
inget :( ,... Tiden tickade iväg för mig... Maten var kall för länge sen och tyskan dragit iväg, jävla kattskrälle.
Sist ett lockbete som jag kastade så långt in jag kunde i det lilla öppningen, å dra ut det med snöre... jo en tass syntes komma ut men inget mer..., fortsatte dra lockbetet utanför öppningen, då stack han ut huvet å jag fick tag i nackskinnet på busen :)






*jädra moppesemester my ass*
Åkte vidare efter dramatiken mot Hällefors, visste att det fanns möjlighet å tälta vid sjöarna några kilometer bort...
Riggade upp ett skydd för den kommande regnet.



Efter regnet tog jag mig ett dopp i sjön... ville inte ta det då det regnade, kunde bli blöt ju :)



*gomorron*
Fredag morgon Upp på stora vägen å första till höger...
...dagens tripp skulle enbart gå på grusvägar fina visade det sig... och på kassa också :)


Det händer inte så mycket längs mina vägar...
inte en enda älg har jag fått se, inga vargar... inte ens björnen har visat sig :(

*ser ju inga vilddjur*

Jo förresten... kopparorm såg jag... och höll på å köra över den



I Fredriksberg somnade jag å Pluto en stund efter kaffet, tar hårt på krafterna det här med
närkontakt av vilda djur...



Stannar för natten i närheten av Nås

Jag visste inte det än, men idag kördes den kortaste turen hittills... morgonen började
soligt som alla andra morgnar innan.
Siktade in mig mot Vansbro...( undrar om man möter Skifs)... därefter inget som var planerat.

Hittar till en gammel varggrop, aldrig sett nån innan... vart inte så djup pga sidorna rasat ner :(


Satt en gubbe utefter vägen... svarade aldrig när jag hälsade på'n...


Jag trodde jag skulle undkomma regnet, men den vart av annan åsikt.


Just som jag hade tankat färdigt, började det ösa ner.
Under ett kort uppehåll letade jag efter skydd, å satt sen fyra timmar under tak


Drog iväg långt efter 6 på kvällen, måste ut mot Yttermalungshållet.
Det ville ju inte bättre än att det började regna rejält igen, jag blev en aning fuktig...
Men hittade ett fint ställe i närheten av Äppelbo, där även både myggen å knotten campade
med mig ikväll :(

Morgonen efter var återigen fin om ändå mulen... viktigast, uppehåll




tur det... gillar ju inte stora vägar ändå :)


Kossor som får gå helt fria är inte det första en tänker när man ska åka in i skogarna





En söndag då man inte kunde få en hygglig kopp med kaffe nånstans i Hagfors, om det inte vart
för Parkgrillen.
Förutom att kaffet va gögott så vart den serverad av en jättetrevlig värmländska :)



Efter en lugn å näst intill myggfri natt fortsatt grusvägskörning med bränslelampan lysandes

2 å halv mil xtra


Fick som tur var moppen tankad i Sunnemo lanthandel...
Kul också att Pluto verkar gilla dom små trevliga utflykten mellan körningarna :)

*jaha... och detta ska föreställa...???*


*ok, visst forsen i Munkfors... jaja knäpp den där bilden nu...*


*hoppas han fattar vinken med min så-jävla-ointressant-minen*


Munkfors gamla godsmagasin vid den nedlagda stationen är så grymt fin


Gamla broar över älven

Munkfors



Ransäter


Letar efter tältplats utefter Klarälven nedanför Forshaga, men hittar inget bra. Stannade vid ett
hus i Botorp på östra sidan av älven å frågade om tips, det bidde såpass bra att jag blev erbjuden
att tälta på deras tomt.
Efter viss tvekan,  ville inte va till besvär, tackade jag ja till erbjudandet.

*vem behöver tält?*
*goafton Herr Igelkott*

Helt otroligt att det finns människor som utan att känna mig, kan vara så
gästvänliga som Per-Åke och Els-Marie i Botorp.
Inte nog med att jag fick övernatta på deras tomt, så blev jag bjuden
kaffe å kvällsmacka hos dom och frukost morgonen därpå, helt fantastiskt vänligt :):)
Åkte en sväng till Sam's Motor i Hynboholm, där vart det en som skule dra på moppetur oxå, ner
till Bohus några dar. Jag drar mig sen vidare mot stan...


Fördrev tiden i Karlstad bla vid kanalerna
[img][/img]
Arbetskompisen Anders å hans sambo Lena dök upp på kvällen till tältet med grill å käk,
morgonen därpå kom Anders med nybryggt kaffe å mackor till frukost ... Så himla nice asså :)
Osäker på om det var han som gjorde mackorna, han påstod det iaf :)


Sticker mot Dalsland, tyvärr visar det sig att E18 är enda vägvalet om jag inte vill åka en rätt enorm omväg.


Pinar mig dryga halvmilen innan jag svänger av mot Vålberg och en lugnare väg...
Kör mot Säffle via Grums mestadels på mindre vägar.





Vid Säffle slussar äter jag en bit mat.


nostalgi

Övernattningen hittar jag långt ut på landet i närheten av Svanskog.
Stack lite väl fort från Karlstad, beslutar å återvända imorrn.
Kör då via Nysäter å Borgvik till Vålberg

café

Stridsfordonshinder i Borgvik


*en gräshoppa... ? var?var?...*
Spenderar ett par dar i Karlstad :)
Lördag morgon å dags å dra iväg, ett nytt försök komma bort från Värmland :)
Kommer till Svanskog därifrån jag nu fortsätter ner mot Bengtsfors... min tanke var
å övernatta nånstans i Dalsland.



Fortfarande zoomar jag på jämna å fina grusvägar




Hörde på väderrapporten i radion att imorrn skulle det regna rejält, så jag beslöt
att bara susa igenom landskapet ner till Vänersborg. Kanske återkommer hit nån annan gång...

Solreflektion i Vänersborg
Tältar en bit innan Trollhättan...
Kvällen är molnfri å natten stjärnklar så gott det går å se i stadsljusskenet :(

Pluto väcker mig tidigt på morgonen... tjugi i 4, hmm... går upp å ser att
det har mulnat på ordentligt, tror att regnet är rätt nära.
Efter lite tvekande börjar jag packa ihop innan regnet börjar, ville inte packa
ner en blöt tält...
En kort liten promenad med Pluto å upp på moppen med honom å iväg, då börjar det regna :(
Kaffe från en mack sen ut ur stan...

Småvägar mot Gräfnäs å Anten leder till denna;



Har ett regnskydd för min lille vän. Inte så regntät som jag trodde, det rann in via en sömn och ner på Pluto.

*husseee, det läcker in!*

Åkte genom Alingsås vidare mot Borås. Har inga handskar och skorna börjar bli genomblöta, så
givetvis börjar man bli nerkyld, trots att jag förövrigt är fortfarande är torr.
Orkar inte riktigt stanna å vila för jag räknar å va i stan innan 11.00 så det spelar
ingen roll, å sen förblir ju skorna ändå blöta.

En dålig Wiss-kopia

Sover över hos mamma :)

Måndagen är solig å varm, man kan inte tro att gårdagen kunde va så eländig.
Tog zoomern till Lugnets motor i stan på kontroll av styrlagret, men tydligen inget
fel med det utan på själva stötdämparna fram...

Tycker ändå min zoomer är stöddigare :P
Ut å luftade hojen utanför stan, utan packning... :), hoppade å skuttade genom
skogsvägar...


han vart nöjd... :D

Slappade ett par dar i Borås.
Vad är kossorna å alla andra vilddjuren i landet mot rondellhundarna i Borås?

Sen att även Borås har stenhårda typer
Ser ni det blåa på bilderna...? Det regnar inte i Borås :!:  :)
Fortsättning kommer lite senare idag... jag hade lite problem å få datorn laddad genom 12 V.

Pluto hos morsan


Ett par lugna dar på gammal hemmaplan så var det dags igen... dag 24
kändes lite ovant att när jag kom till stan, så vart man inte hemma ändå :(

Körde runt i stan, kände mig varken som turist eller hemma bara en som är på genomresa.
Träffade vänner, tog på mig ändå rätt god tid innan jag till slut lämna stan, men en bit utanför kändes det gott att man va på vägen igen.

Något lättare å välja väg iom man känner till varenda krök...



Dessa vilddjur är spridda över hela landet verkar det som
.
Men slutet på resan närmar sig å jag känner att jag börjar
mista inspirationen å hitta okända småvägar här å köra på,
så det blir mycket åkande på välkända sådana.


Tar mig små trevande försök ändå... men näh.

Pluto var på rek.tur, ansåg att det inte var nån ide å åka här...

Kör ner till Svenljunga och mot Fegensjön.
Stannande till vid skansen i Ö. Frölunda där det fajtats en hel del mellan danskar å svenskar.



Bara vallarna kvar visserligen, men ändå rätt spännande omgivning.
Nu är det Ätran danskarna fajtas med, att dom inte kan ta sig en bärs å varva ner nån gång :P


Gillar skarpt när man gör sina egna skyltar till torparna :)

Å så koss... eh vilda djur igen..
Kommer fram till Fegen, här finns ett kanonbra tältplats...
... som var givetvis upptagen med en bil å båttrailer :(


Smålandslandskap :)

Men jag fann en annan bra i närheten

Sista dagen då alltså... ikväll är jag framme. Hörde på radion, vädret skulle bli eländigt
imorron med kraftigt regn.
Förstod att jag inte skulle klara mig undan den, så jag beslöt att köra hela vägen ner till Ystad idag...
spelade ingen roll hur sent det blev, var ju hemma ändå.


På orten Fegen köpte jag rejäl frukost med kaffe... då det var rätt mycket folk å trafik
där så körde jag iväg med den en stund tills jag kom fram...

... hit

Så mycket goare å fika där det tyst å lugnt plus att katten gillar det bättre.
Fortsätter vägen där jag åkt tidigare på cykelsemester för typ 15 år sen.



Via Torup går färden över Nissaån mot Fröslida på en väg som går parallellt med ån.
Ser svenska "vattenbufflar" som svalkar sig i en sjö. Pluto fattar inte att dom står frivilligt i nåt så blött :)


Vet inte vad det här är för larv, men den förvandlades till en liten orm när jag plockade upp den från vägen...
ettrig liten spjuver :)




Fortfarande hittar jag ut till rejält små grusvägar, så länge rutten går rakaste vägen väljer jag hellre det än asfaltsväg.
Sen finns det ju alltid undantag...



I Simlångdalen gav jag Pluto mat iom han åt dåligt innan, men han vart inte hungrig än...


Märker hur timmarna rinner iväg och att man inte kommit så långt än. Mätarn visar 8 mils körning men GPS:en visar kvarvarande sträcka kortats med bara 5 mil... hmmm

Man måste leva in sig i zoomerimagen :)


En som inte bryr sig ett skvatt...



Molnen börjar hopa sig i sydost, bara jag klarar regnet. Annars vart det ingen mening å köra
hela vägen idag, om jag ändå hamnar i regnet.




Här ett exempel på vad klottrare kan syssla ist med. Sitt... stilla... duktig nyckelpiga duktig så ...:)

När skånska landskapet öppnar sig ser jag svarta moln, och det är åt det hållet jag är på väg :(



Förbereder mig att det ska börja vräka ner när som helst, men molnen släpper inte ner nåt... än.
Känner doften av regnvåt asfalt å mark genom koskitslukten... snart vräker det

Åker precis under kanten på dom svarta molnen, i väst är det klar himmel i öst svart...

Men rätt som det är så börjar molnen dra sig österut och jag inser att jag inte hamnar i eländet



Kommer fram till campen, precis efter solnedgången, lastar av moppen då börjar regnet :)
Mätarn visar att körningen var på 35 mil idag, totalt 305 mil på 25 resdagar.
Klockan är tio kvällen, sitter i förtältet med en glas vin som grannen Gert bjuder på, är trött
men går inte å lägger mig än på länge, tankarna snurrar i huvudet :)

 ....och en sak säger jag ...

Fy helvete sicken härlig resa :D


Tack ni alla som läst om min resa.
Jag hoppas att många fler får upp ögonen på hur gott å smidigt det kan va med moppesemester.
Nu behöver man givetvis inte vara ute i drygt 4 veckor och ligga i tält, korta turer på ett par dar och övernattning på B&B eller vandrarhem går ju väl lika bra.

Pluto å Juha

<

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar