fredag

Zoomerliv i Kalmar



En ny arbetsetapp skulle ta sin början i Kalmar i september.
Flytt av hemmet från Ystad tillbaka till campingen i Kolboda.

Fick hjälp med frakten av släpet av grannarna Kerstin och Gert, dom
ville se till att jag skulle få det bra i Kalmar

Rast på Sweden Rock området
Ordnar till förtältet, ska stå rätt länge här och vill ju att det blir så bra som möjligt.


Reglarna ser till att ventilationen fungerar under trallen
 Måste säga att bättre tur med vädret kunde jag inte begära, hade ingen brådska å få upp tältet.
Kunde lugnt fortsätta dan efter med resten.


Se så fint det blev :), med mattor och allt.

Har nu kört hela hösten i Kalmar till å från jobbet med Zoomern. Var lite
nyfiken hur det skulle bli när kylan skulle göra sig bemärkt.
Hade några helt underbara dagar i september och oktober.
Här kör jag dagligen till och från jobbet


Gör rätt många och långa turer runt Kalmar, massor med fina
vägar för Zoomerns glidaregenskaper. Har fått den å gå i en
aningens raskare takt nu också.




I oktober köpte jag dubbisar, för jag planerar att köra hela vintern. En finne
bangar ju inte för lite snö och kyla.

Grymma pjucks

Vi hade lite för mycket vatten här i Kalmar i mitten av november.
Jag blev drabbad av det genom längre väg till jobbet.
Finns det flytpontoner till moppar tro?

Sen kom kylan och med den...

snön.



Sen ännu mer snö, och det ville liksom aldrig sluta...


Pluto gillar inte kylan värst mycket, så han håller sig klokt nog inomhus.
 
*zzzzzzzzzrrkk*

... å så har han fått en flickvän också,
...Tussi
*bzzzzzsskkrrt*
Det verkar som om jag också kommer å få sällskap till ZoomerZommar -11 :)

*hahaj...hähää*

Veronica
 Hon e från värmland :)
Hon lär nog skaffa sig en Zoomer mä...

En decembermorgon visade -15,4 men gjorde inte så mycket iom jag kör i MC-ställ med foder och underställ. Blir dock lite frösen om fingrarna trots styrmuffarna, nästa vinter blir det nån slags värmehandtag, men annars helt otroligt roligt å köra på snövägar.




Kör ju tidigt på morgonen till jobbet, så helljuset på moppen är till enorm fördel.




Kvällarna är inte ljusa heller, än så länge... så det blir till
å köra på helgerna om man vill omgivningarna.

Ha det gott i jul alla.

Då skriver vi "2011" hädanefter.

Veronica har nu bott en månad på Kolboda, och än så länge står hon ut med mig :).
Under julhelgen ville det snöa än mer och vi hade väl inget emot det heller, men Tussi och Pluto vart inte förtjusta i eländet. Stackarna ville bara vara inomhus i vagnen,
och gjorde inga som helst anspråk på att vilja gå ut igen.



Det råkade sig så väl att Zoomern gick inte igång under två veckor
tack vare att jag klantade till med snön. Att moppen var täckt med snö hade ingen negativ verkan på
start av den, utan det var det att jag körde den en kort sträcka, men inte tillräckligt så motorn hade blitt torr av smältsnö. Eländet frös till under natten och antagligen åkte på ispropp. Fick vänta till det blev tillräckligt med töväder innan jag fick igång moppen igen.

I oktober var vi i Göteborg på Sticky Fingers och såg Annihilator röja runt på scenen. I december var det dags för Helloween i  Lisebergshallen.



Gjorde en omgruppering av sofforna i vagnen iom Virre flyttade in.
Fick sittgruppen att bli mer ombonad och trevligare genom att använda dynorna från mina soffor.


Passar på lite sightseeing efter jobbet på väg hem i eftermiddagsljuset i februari.
Kalmar Arena står färdig till våren och får det fina? namnet GuldfågelnArena.



Än inge tö så långt ögat når.


Nån dag senare blev det några grader behagligare, slipper dom isiga vägarna nu iaf.


Det bjöds på lite hålligång på Kolbodagården här intill vårat, ett gäng duktiga musiker
från Hultsfred som spelade irländsk folkrock på svenska. Vi tänkte det kunde va
skoj och gå dit, för det händer ju inte så värst mycket här annars.
Det fanns både mat- å ölservering där, så det gjorde ju inte stämningen sämre heller.


Slutet av februari bjöd på riktigt gott väder med sol som äntligen orkade värma upp litet.
Katterna var som tokiga i förtältet. Dom sprang runt överallt och luktade på alla möjliga dofter som
började spridas i tältet. Mattorna hade nån väldig speciell doft, för det ströks, rullades
och gnuggades en massa på dom.

En februarionsdag bjöd på sol och lite värme...

men på...


... fredag samma vecka...

Tur att det snöar på tvären, för då blir det inte så
mycket som lägger sig på backen. :) 
Fast det kunde va rätt fint ändå... men jag började längta till våren nu.

Vi stack åter till Göteborg för en spelning, denna gång på Trä'gårn.
Med oss hade super-rockarn Anders...


... på inget mindre än ACCEPT!


 Kände mig barnsligt lycklig när jag lyckades fånga en ivägflippad plektrum.


Tussi hade svårt å förstå min upprymdhet över fångsten, när jag berättade
för henne hur jag fick tag i plektrumet. Hon tyckte att husse var något omogen när
han började spela luftgitarr, ackompanjerad av "Balls To The Wall" inför henne.

*Jag lyssnar hellre på Roxette*

En sväng till Kristianopel bidde det oxå i kylan. Inte så långt söder om vårat.
Danskarna byggde lite fortifikationer till sig själva några år sen.



Äntligen blev så dags...

Virre fick äntligen sin egna Zoomer, nu skulle det åkas på
utflykter runt om Kalmar. Bara det blev varmare...

... men inte heller hon bangar för kylan :)
Första turen blev runt 10 mil



Än så länge drar jag mc-jackan och huvan på mig mot kylan.

Vi såg alltid till att ha fika med oss, en varm kopp kaffe, macka eller
bulle, gjorde gott i vårkylan.



När temperaturen steg, kunde jag byta klädstil något. Det känns smidigare och åka i lättare klädsel, huvan hänger med fortfarande.


Mot vårsolen införskaffades ett par groteska solisar som
jag kan ha över glasögorna. Funkar fint ihop med hjälmen oxå.


Nån gång åkte jag via Virres jobb och gjorde henne sällskap på väg hem. Hon gjorde ett
antal tappra försök att med moppen pendla till jobbet, ungefär lika långt
som jag har till mitt, men allt som ofta väljer hon bilen. :(

Men å andra sidan är hon ju inte galen som jag är. :)

 Däremot åker hon gärna ut på rundor under helgerna, speciell nu när snön å isen är borta.


Grillsäsongen har börjat. :)

När det blev varmare, fick Pluto äntligen hänga med. Han har
inte åkt med sen somras förra året, så han kände en viss spänning nu.

*Jäklar vad husse drar på*

*Jo, det var väl kuligt, men jag behöver nog en större kupé.
Denna känns liten nu*



Tänkte katterna skulle få varsin moppemössa till sommarens resa,
så Pluto lät sig övertalas till att agera som provdocka. Han ångrade sig med en gång.
Vi fick avbryta vår lilla idé.


Köptes en styck partytält för sommaren. Den stormskadades två veckor senare och efter lagning, en vecka senare blev den åter förstörd av kraftig blåst.
Vi har inte den kvar längre.

Sofforna är dock fortfarande kvar.


Behagligare värme i tältet än ute, avgjorde oftast valet av
matplats för käket.
Köpte även ett kylskåp för ölen.




Inför sommarens turné tillverkar jag ett släp, tror det finns
behov av den.

När det nu blivit riktigt gott väder, tog vi ut Tussi på
hennes första åk med moppen. Inga som helst problem, nästan
som om hon åkt moppe innan.

11 mil på första turen.





I Påryd träffade vi mc-åkare som blev imponerade av Tussi på moppen.

En 5 liters bensindunk och en shoppingkorg fick varsin
plats på släpet. Börjar se skaplig ut nu.


Jag har kört 1100 mil på min Zoomer och inga problem, sitter och kör 5 km
på Virres och redan punktering på väg hem från 100 mil-servicen.
Bara å åka till däckhandlarn...


Dagen efter sitter det en spik i mitt bakdäck

Tillbaka hos samma däckhandlare.

Väskhållare till min moppe, likadan som innan men
kraftigare rör.



Björnar i närheten av Vissefjärda



Ute på bryggan vid campingen mötte vi denna
lilla sötnos.


Under långhelgen Kristi flygare och 6:e juni, drog vi iväg till, vad
vi senare bestämde, Ystad. Med oss hade vi släpet på provtur,
men Tussi å Pluto fick stanna kvar på campingen.
Grannarna, Pelle och Gun skulle se till dom åt oss.


Midsommar med sill å potäter och Veronicas ishavsromsröra...

... varsin öl.


Förberedelser inför tour -11 ZZ:
En ny spann till Herr Pluto.


*Vete sjuttsingen om jag vill följa med i år*

I augusti fick vi äntligen våra nya dynor som beställdes redan i våras.
Överdragen hade Veronica redan tidigare sytt ihop.


Europe gjorde en tält-turné på sensommarn och en av spelningarna var i Kalmar.
Biljetterna köptes givetvis så sent som dan före, är ju alltid ute i sista stund.


Inför vintern byggde vi en "riktig" dörr istället för dragkedjan
på tältet. Vi lyckades få den väldans fin till slut.





*jaha... givetvis ingen kattlucka här, nähä*

*känner mig fången här*

Nostalgimässan i GBG besöktes i september. Åkte med Älvsnabben till Eriksberg.



Stars & Stripes i Karlskrona. Jänkarkäk i Sverige.



Av alla platser i landet väljer Whitesnake å spela i Kristianstad?
Två stycken biljetter, tack.



Hösten kan inte få fäste i Kalmar tack vare glada figurer som denna...



... även om Adventstormen gjorde sitt bästa för att visa den visst är här.


Glada nyheter, tack anonyme experten.

Litar inte på´na... vinterdubbarna på.


Det var väl tur det...


Fast sen försvann vintern härifrån.



"2012-01-09"
Lite kallare nu, runt nollan i alla fall.

"2012-01-11"
Var är vintern?


Äntligen kom det lite snö i slutet av januari. Inte för att jag vill ha snö,
men faktiskt är det att föredra före regn och asfaltstänk från bilar.
Släpper jag en del luft från däcken inför snökörning, biter dubbisarna ännu bättre i underlaget.
Fast tjockt lager med lössnö gör det likväl hopplöst å köra stabilt, framdäcket verkar
ha en egen vilja och fick som den ville en morgon på väg till jobbet.

Gjorde en snygg sladd och parering som gick överstyr, sen kanade jag på backen en bra bit.


Kung Bore ville testa mig även i år. -14 som kallast än så länge.
Köpte värmemuffar till styret nyligen, kopplade in dom på batteriet enligt
instruktionerna (läser dom ibland trots allt). Än har jag inte frysit om fingrarna.


Vad var det den anonyme experten sa tidigare om denna vinter???
Inget om detta i alla fall :(


På Hobbex hittade jag en mask för Soft-Air-Gun, som blev moddad efter mitt behov.
Funkar perfekt mot den kalla motvinden undernollan.
Självhäftande kardborrband håller den på plats.


"2012-02-04"
-14 grader


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar