onsdag

ZoomerZommar Tour -12

Årets ZoomerZommar var i fara, ett tag såg det ut som det skulle bli att antingen hitta på nåt annat eller sitta hemma. Hade det sistnämnda hänt vet jag en finne som inte hade vart en glad finne längre. Utan att gå närmare in på det så löste det sig dock.

Med två veckor och ingen direkt resplan bestämd, tittade vi på möjligheten att dra till Gotland. Till Nynäshamn och färjan över, sedan över till Oskarshamn och hem. Det kunde vara en lagom tripp mycket tid över till sevärdheter.
Spanade in priserna för t/r-resa men idén med trippen sjönk som Titanic. En bit över två tusen för två katter på moppe med varsin ledsagare, var inget jag ville pröjsa för några fjuttiga dar på ön. Dessutom gjordes returresan datumbestämd, så vi hade egentligen ingen chans till någon spontanitet såsom om vi eventuellt ville stanna längre eller dra iväg tidigare. Dom pengarna skulle räcka till mycket annat än nån jäkla gniden utsugarrederi som inte drar sig för överpriser... så näh, inge Gotland för oss, kubb kan vi spela hemma... synd bara om öborna, tänk er vad dom gick miste om... hehe.

Ok... ny taktik med moppekörningen då, vi drar mot värmland igen fast rakare väg denna gång. Skippar dom minsta grusvägarna och satsar på mindre landsvägar istället, kommer därmed längre på en dag. Hamnar vi på grusvägar så må det hända, men inget som vi väljer.
I.o.m. mopparna gör typ 50-55 på plan väg så kan ju körningen bli aningen roligare också om vägen är slingrig och kuperad.

*aah, mm...d kommer o bli underbart med en lugn sommar hemma på campingen...
bara inte matte och husse hittar på nå dumt... känner att nåt e på g...*
Drog iväg från campingen nio på morgonen, vackert väder med sol hade vi tänkt.
Bara ett par timmar efter start kom dagens väderprognos nerlevererad till oss... i form av regn.
Passade på att njuta av den under en viadukt som lämpligt dök upp framför oss.

Färden från Ljungbyholm, där vi inhandlade frukost medelst färska baguetter plus annat gott, gick till Bäckebo (inte alls meningen då jag tog fel i en korsning) där vi stannade för att njuta av dom ihop med kaffet hemifrån. Vid det här laget upptäckte vi att regnet hade upphört för länge sen.
Tiden flyger iväg attans fort under körning trots att jag försöker ha koll på den med en styrmonterad klocka. Hyvens bra sätt att hålla ordning på pauserna, lätt att missa dom med ett par timmar annars och det gillar magen inte alls.
Vägen mot Mariannelund körde vi via Kråksmåla kyrka, en gammel byggnad som chefen räknade en sprinkleranläggning på för några år sen, men vi fick inte jobbet.

Fick oss en överraskning efter besöket inne i kyrkan då vi gick tillbaks till mopparna. Tussi hoppade glatt upp på sadeln då hon såg att vi närmade oss. Hon hade tydligen suttit ohäktad i hinken sedan fikastoppet ett par mil innan... hon gillar moppeåkning tydligen.

*va fasiken?... satt Tussi lös?... och inte stack, ho har inte alla hästar hemma!*

Ett regnoväder veckan innan drabbade Hultsfredsregionen hårt med översvämningar och vägras som följd. Lönneberga och Silverdalen blev värst åtsatta då dom ligger i dalgången vid Silverån. Vi hade följt dramat på nyheterna och kanske inte vart så oroliga för stugan som för området kring.
Den står väldigt bra till mot sånt elände högt uppe på åsen en par kilometer därifrån, så det var ingen fara för stugan, men vägarna i närheten hade stora skador från regnet visade det sig.

*ska vi bo HÄR?... det luktar ju kobajs här*

En bit från Lönneberga kyrka åt Mariannelund står denna minnessten över en person som är ganska okänd, men inte hans maskin. Tydligen är mannen som kom på Indiansmotorn född här i trakten, men i unga år emmigrerat med sina föräldrar till Amerikat.
Detta hände på 1800-talet.
Varje år vallfärdar hundratals Indiansentusiaster världen över hit för att se platsen där karln bodde sina första år.

Undrar om det i framtiden reses en sten för Zoomer-katterna?

Under en kraftig regnskur i M-lund tog vi skydd under ett tak i väntan på att det skulle upphöra, vi hade siktet inställt på ett fik men ville inte lämna katterna utan uppsikt. Vi missade caféet med nån minut för vi mötte en snacksalig ortsbo som hade väldigt mycket o prata o fråga om... vi hade inget emot det, vi är likadana själva...
Som tur var fanns det ett alternativ där som var öppet.

Virre blev iaf varm o go av kaffet...

Länken krånglar

Spilhammars camp i M-lund fick bli resans första övernattningsplats. Det duggade fortfarande lätt när vi kom dit, men strax därpå upphörde även det. Att sätta upp tältet i regn är inget jag gillar, vi slapp det förra året och hoppas slippa även denna gång.
Pälsbusarna mindes säkert fjolårets tältande med skönt slumrande på sovsäckarna, då dom så fort tältet stod upp, kollade in härbärget.

Då det var lite livat jämte oss med alla barnfamiljer, höll katterna sig lugna inne i tältet och ville inte gå ut så länge det var ljust ut. Men så fort det vart mörkare ute så fick vi dom ut på promenad.

Pluto ville inte in vid sängdags och blev uppenbarligen lite sur när jag lyfte in honom, låg o muttrade tills vi somnat.

Länken krånglar

Morgonen därpå steg vi upp i hyfsat god tid, gjorde lite kaffe o åt ett par mackor var. Denna frukostritual skulle inte återtas under resten av resan, för vi upptäckte bekvämligheten med färdiga baguetter o färskbryggt kaffe, antingen från  närmaste bensinmack eller bättre upp, från en kondis... Ok, vi är lata, men vi kan väl istället säga att vi vill pröva andra alternativ.

Packade ner en aning blöt tält och resten av packningen redan till åtta... tidigt för att vara oss. Gick en runda med katterna i skogen intill så dom kunde få sina ev. behov gjorda, för att därefter glatt puttra iväg norrut.
Vi drog mot Rumskulla och vidare mot sjön Sommen, tyckte det såg ut som ett bra vägval med körning längs vatten. Vatten fick vi se redan strax efter Rumskulla och då i form av regn. Genom Ydrefors gick färden i regn, inga skyfall men såpass att regnställ var ett måste och det höll på så ända till Torpöns färjeläge där solen äntligen pressade sig fram mellan molnen.

En bit mat i restaurangen och rätt lång rast på det fick oss att bli av med kylan som, trots bra med kläder, hade hunnit krypa in innanför skinnet.
Lång snackstund med massa okända personer som var frågvisa om mopparna, fabrikat, modell osv. och om katterna, ras, hur dom sitter snällt kvar i hinkarna, tältning med dom osv. Många foton blev tagna av ekipagen och katterna.

*tussi vart ä vi?*
*inge aning kan inge om geografi :(*

*e detta nödvändigt? blir nästan bannad på dig husse!*

Fick ett tips från ett mc-sällskap att åka till Vadstena till eftermiddan, då det på sommaronsdagarna ordnas motorträff med massor av allehanda motorfordon som cruisar runt stan. Givetvis åkte vi dit för o kika runt, först lite rast för katterna o sedan lite fika för oss utanför klostret vid Vättern.

Åkte mot träffen och längs gatorna stod folk o stirrade på oss när vi sakta gled förbi. Hörde folks kommentarer om släpet, packningen och sedan när dom fick syn på katterna, hur dom nästan upphetsat gastar; SÅG DU KATTEN!?... PÅ MOPPEN!
Kunde inget annat än smått le...
Framme vid samlingsplatsen stannade vi till vid gatan först men det var lite trångt där, så jag sa till Virre att köra upp på gräsmattan mittemot. Stod inte i vägen då, tänkte jag.
Sedan insåg vi att vi ställt oss jämte HD:s och Victoryhojar, lite pinsamt men stod kvar där ändå.
Tog fram tältstolarna så vi slapp stå o titta på fordonen som gled förbi oss på vägen. Två minuter senare, bara drällde det in folk till våra ekipage. Frågorna o kommentarerna bara vällde över oss, vissa stunder hann vi inte ens se dom andra fordonen. Sedan lugnade det ner sig... en väldigt kort stund, sen... samma sak igen. Så höll det på hela tiden vi satt där och katterna visste inte till av glädjen, dom fick så mycket uppmärksamhet att dom bägge till sist gömde sig under handdukarna o somna ifrån larmet.

Trötta men glada över uppmärksamheten fortsatte vi till Motala, dels för att komma en bit till på vägen och dels för att vi inte fann nån lämplig camp innan.
Z-campingen norr om stan och med fotbollsplanen som granne, helt ok plats.

Frukosten köptes på närmaste macken och avnjöts i solsken, efter en stunds körning, på ett gärde. Busarna fick hoppa ur sina hinkar ut på gröngräset medan vi satt o riktade våra blickar mot några mörka moln på himlen och försökte avgöra om dom utgjorde någon hot för oss.

Vi slapp inte undan regnet idag heller, så hela färden blev kantad av både solsken och lätta skurar. Zinkgruvan var ett ställe vi passerade och i Ammeberg åt vi liten lunch på minipizzerian vid kanalen.
Letar efter ett avträde och hittar äntligen ett sådant utefter vägen. Tyvärr hade en getingkoloni tatt den i besittning och jag kände inte för att tjafsa om det med dom, utan fick snällt fortsätta letandet.

Länken krånglar

Ett litet tips angående toaletter, nästan alla kyrkor har en tillgänglig för människor i nöd, så även i mtt fall. Kyrkan i Edsberg söder om Fjugesta blev min räddare i nöden.
På grusvägarna genom Kilsbergen på södra delen om E18 kämpade vi oss fram till Karlskoga. Dom var inte dom bästa vägarna så att säga, mestadels zickzackande mellan rejäla potthåll men fram kom vi. I Karlskoga på pizzerian Ciao Ciao åt vi varsin flötig go pizza, Virres favorithak då hon bodde här.
Dagens sista regnskur föll ner lagom medan vi satt och åt... som tur var vi inomhus då, för det var en riktigt rejält vattenfall som kom ner. Kristinehamn var vår etappmål idag, så efter maten körde vi en enkel väg dit via Degerfors och anlände till Prästeruds camping vid gamla A9.
Regnet idag hade mörat till oss ganska ordentligt så vi beslöt oss för en stuga inatt, katterna var glada över det valet. Dom snarkade ganska gott den natten

*rumpan vart lite kall efter allt regnande idag :(*
Kan erkänna att det kändes gott med säng istället för liggunderlägg inatt.
Två släktbesök senare i stan åkte vi norrut mot en grannvisit i Nässundet återigen med vackra mörka moln runt omkring oss.
I o med besöken hann vi inte så långt idag utan dagen ändades på Lungsunds camping men innan det körde vi en sväng till Storfors för att handla. Under tiden hade en störtskur dragit fram över campingen och gjorde backen till våtmark, vi hade lite svårt att hitta en torr fläck för tältet. Vi fick även besök av vänner ikväll.

Träffade också på ett trevligt holländskt par, dom tältade bortanför vid Volvon.

*var e mina galosher matte!!!*
Äntligen en dag utan regn. Då passade det bra med besök vid slussarna i Bjurbäcken, lagom där dök det upp en sightseeingsbåt så vi fick se när den slussades nedströms.
Pluto gillade slussen inget vidare, tror att ljudet av forsande vatten gör honom nervig och jag var tvungen att ta honom i famnen tillbaka till bänken där vi fikade.

Länken krånglar

Det fanns ett café vid slussarna.

Av logiska skäl blev Filipstad nästa anhalt och vägen dit var oerhört fin körning med sjöar inpå och knappt nån trafik alls, där Storhöjden fick bli vår rastplats med kaffe o nåt gottigt efter en rejäl uppförsklättring av Zoomrarna. Vi valde en brant liten slingrig väg istället för 63:an vid sidan om den, dom pinnade riktigt bra uppför med tanke på vikten speciellt min med släp.
Tanken var körning mot Molkom, men jag hatar stora vägar och 63:an dit är ganska hårt trafikerad, så jag blev glad när Veronica kom på att vi kunde hellre styra mot Hagfors.
Éfter en stunds, visserligen säker men aningen tråkig, körning kläckte hon idén att köra över nåt som heter Kotjärnsberget, så vi kommer direkt mot Sunnemo. Jag kunde inte bli lyckligare, kanonhärlig grusvägskörning högt uppe på åsryggen i nästan två mil.

I Ransäter vid Klarälvens stillaflytande vatten hade vi resans vackraste och bästa campingplats och Virre hade inhandlat karrébitar åt oss som hon gjorde iordning under tiden jag o katterna satte upp härbärget.

Fantastisk liten pryl, finns inte att köpa nånstans och våran e inte till salu.
Men frågar ni Virre snällt, kanske kan hon tillverka en till er också.

Väderprognosen inför den kommande helgen skrämde oss in i stuga istället för tält, två nätter t.o.m, det skulle blåsa storm och regna som f*n sa dom.
Ok, det var bra att vi inte tälta för vinden var tuff, men inte en droppe över Möruddens camping i Skoghall. Däremot fick Karlstad och där norr om rejäla regnmängder så än en gång hade vi valt mopperutten rätt. Två sköna dygn som kändes helt otroligt avkopplande, det behövdes efter flera dagars körning.

*matte o tussi okko... åckupe... snodde min plats i stugan :(*

*äntligen en sovplats som e så go som ja vill ha d*

Längs småvägar med fikapaus från Kristihamn via Kyrksten kom vi till...

...Granbergsdal. Där fann vi denna vackra hytta med en liten hantverksbod, där vi köpte några dukar till torpet, och en kiosk varifrån vi fick varsin glass, för direktförtäring... Önskar vi hade haft mer tid.

Övernattning och frukost i Nora följdes av körning till Storå på vägar som bjuder på vackra vyer längs med sjöar så som, Fåsjön och Usken. Rundar sjön Råsvalen, tror den hette så, och sen mot Lindesberg. Vackert väder och lagom varmt gör ju moppandet till ett nöje.

Tussi visar sina udda sidor i gröngräset under en matrast. Rullar runt som tok o beter sig allmänt snurrigt, antagligen nåt hon luktat i gräset.

*åååh... d e så gottiiigt!!!*
Natt i Köping o så vidare mot Eskilstuna över Kvicksund. Vädret verkar ha stabiliserat sig och bjuder nu på både sol och värme varje dag. Fast om man nu ska klaga på varmvädret så är det ju så att mulet väder gör det enklare att stanna till med mopparna, man behöver inte uppsöka skugga var gång, både för katternas och våran skull. Det är mycket behagligare att moppa i svalare väder.
Man hinner inte som sagt med stopp på alla ställen vi passerar, så jag får lägga platser i min minnesbank för besök senare, kanske när man är ute å kör bil och har vägarna förbi.
Ett par bilder hinns med dock...
Säkert intressant besöksmål en annan gång.

Mellösa, ett av ställena vi stannade till i fjol. Då med lite dramatik pga Plutos hälsa.

Caféet Bysmeden i Mellösa som även i år blev vår ett stopp för kaffe, mest för den hjälpen och omtanken ägarna gav oss förra gången, men också för den fina trädgårdsserveringen. Inte helt oväntat fick vi och busarna ett hjärtligt mottagande, dom fick komma ut på gräsmattan å vila medan vi sörpla i oss kaffet.

Länken krånglar

Det hann bli rätt sent innan vi kom till campingen utanför Nyköping med Östersjön alldeles intill, vi hade endast femton meter ner till stranden. Vi hann med en runda på minigolfen fast sen vart närapå beckmörkt.
Lugn natt utan störningar gjorde att vi vaknade hyfsat tidigt för att sen komma iväg i god tid. Vi beslöt för att åka ut mot Oxelösund, trodde det kunde bli kul omväg.
Nåja, kul o kul, vi åt frukosten där. Annars vart det inget mer där, eller kanske ute på Femöret då, en gammal befästning med bunkrar o sånt tror jag. Vi åkte ditåt i hopp om att hitta ett fik där, men vände runt vid parkeringen och tillbaks till stan.

Såg fram emot färjan över Bråviken, alltid roligt med båtar. För att komma dit, valdes sträckan via Nävekvarn. Trevlig körning på bra vägar, lite blandat med grus- och asfalterade kringelikrok-vägar.

I Koppartorp stannade vi till för ännu ett kyrkobesök, fattar inte vad det är med mig o kyrkor. Inget religionsrelaterat, det vet jag, men mer intressant för byggnations- och konstruktionstekniken då.

I Nävekvarn var en loppis och ett fik inhysta i detta hus. Klart som spat att vi stannade till där och släppte ut kattskrällena på grönbete. Tussi visste inte hur hon skulle uttrycka sin glädje över detta på annat sätt...

än så här...
Pluto gömde sig istället från nyfikna människors närvaro i buskarna.

Hastig stopp i Söderköping och en bild på Göta kanal, javisstja, vi kör också runt lite i centrum, men lite väl tätt med människor för mig, så vi kör till utkanten för en bit mat.

Börjar låta som om vi bara fikar och äter hela dagarna, men jag säger att det måste man göra. Vi kan ju inte bara mata på mil efter mil utan att stanna upp en stund o reflektera och gå igenom små saker vi upplevt utefter vägen.
Vi ser olika saker under körning och har inget sätt att kommunicera då förutom via händerna. Typ genom att peka upp mot himlen för att uppmärksamma en flygande falk, bara att få den andre o undra, va fan ska det börja regna, eller?
Vi har funderat på komradio för MC, men inte gjort nån slag i saken. Tror det är gott med tystnad också...

Länken krånglar

Ytterligare en övernattning på en camping i Östergötland. Denna gång vid sjön Yxningen på Gusum badplats. En kanonmysig litet ställe där vi grillade korv till kvällsmat.
Precis när vi skulle dra iväg på morgonen, kom det en kraftig regnskur, så vi väntade ut regnet med en kopp kaffe.
Mot Valdemarsvik och på mindre landsvägar mellan E22:an och kusten blåste vi på med mopparna, tror vi hade medvind också, det gick undan i vilket fall.

Länken krånglar

Anlände till Västervik där det var MC-dag, med massor av hojar och folk. Jag hade börjat lida med Pluto av uppståndelsen som brukade bli pga ekipagerna och katterna, men Virre hade inget emot att snacka med alla som kom fram.

Söder om V-vik på grusvägen kom vi till en grind som gjorde oss tveksamma för att passera.
Fyrahundra meter raksträcka borde man väl kunna klara sig helskinnad... bara grinden i andra änden gick att öppna.

Längs våra vägar har inte vi mött särskilt många älgar, men denna exemplar stod på vägen o glodde förvånat på oss... och vi på den.

Havslätts camp i Oskarshamn blev sista anhalten för denna tur och det firade vi med en grillspjut på kvällen. Vi fixade kärran till ett bord igen och lät köttet smaka väl med potatissallad.

Sista frukosten på campingen innan avfärd mot Kalmar. Grå himmel och igenkorkad med moln verkar det som om regnet inte är långt borta, vi har börjat vänja oss vid det nu.

Körde via Påskallavik och längs småvägar till Mönsterås. Sista biten via Timmernabben och Läckeby.

Vi fick uppleva lite gammeldags kofösning över vägen. Kossorna skulle väl byta hage.

Dan efter hemkomst åkte vi till Virres jobb och hälsade på pållarna hon jobbar med.
Jannike är hennes favoritsto som hon även rider på ridstallet.

Barney

Vi lät prylarna sitta kvar på mopparna då vi inte var riktigt säkra på om det var över än för i år. Tog bara hand om maten och smutstvätten, så hojarna kunde vara redo ifall...

Tur var väl det... för bara efter ett par dar hemma, ZoomerZommarsuget hade inte gått över än...

I.o.m vi var hemkomna rätt tidigt på semestern och blev lovade gottigt väder några dar framåt, beslöt vi oss för en liten bonusresa typ.
Förra året besökte vi Skåne under fantastiskt strålande väder , så valet vart enkelt. Med fjolårets sträcka i "färskt" minne, trodde jag att en lätt och bekymmersfri körning var att se emot ned till Ronneby.

Så fel jag hade, strax efter Torsås svek minnet och jag valde fel väg. Inget allvarligt för man hinner ju inte så värst långt på ett par timmar men inge kul med extra körning, när man har satt ett mål för dagen.
Dock finns det ju alltid fördelar med felkörningar, man finner många fina platser som ju annars missas.

Tussi o Pluto passar på att utnyttja mitt misstag och börjar med högljudda klagosånger så dom får komma ut på frigång medan vi själva fikar. Jag fick tid o luska ut en väg åt rätt håll. Småländska vägar är otaliga, men inte alltid åt det hållet man vill.

*har du nå' bra grässtrån hos dig tussi?*

Stannar till några gånger för o fota detaljer jag tycker vi kunde ha nytta av till torpet. Då en är ju stadsbo i grunden så det finns mycket o lära sig. I detta fall en trägrind som är väldigt enkelt byggt, men jag skulle aldrig kommit på sättet att tillverka en.

En fin veranda man kanske kunde kopiera till torpet.

En inte riktigt äkta bild, Virre föredrar visserligen asfalterade vägar men nån måtta får det va på raksträckorna även för henne. Blekinge har många såna att bjuda på, känns som vi körde på dom alla.
Vi började fundera över bilbristen längs vägen, i princip inga bilar alls.

I Nävragöl passerar vi en järnvägsövergång som man kan hitta på massor av roligheter om, typ att här är det bästa stället o tappa bort sin klocka. Jo, för här är det lätt att spåra ur.
Har ni nåt kul kanske?

Vi fortsätter ner mot Ronneby i full fart, pendlar mellan 45-55 knyck. Vägarna är hyfsat jämna o fina, det bjuds på lite mer kurvigare avsnitt nu efter Tving. Mitt skägg blir en samlingsplats för allsköns insekter o kryp längs vägen, än så länge inga getingar. Några flugor hamnar även i munnen för jag har inte fattat o hålla den stängd.

Kallinge erbjuder oss en middag då vi är som hungrigast. En oansenlig litet matställe utefter en tyst gata.
Katterna fick snällt vänta i sina "kupéer" tills vi ätit klart, sen fick dom hoppa ut o sträcka på sina lurviga o äta...

Mot Karlshamn åktes via Åryd o Hällaryd, gamla riksvägen. Svängde söderut mot nåt som heter Matvik, ingen som helst aning vad det var för ställe. Kaffetarmen har en stark vilja och ibland är det bara att lyda den. Småbåtshamn visade den sig vara och fanns en enkel hamnfik som erbjöd på våffla ihop med kaffet. Vägen därifrån slingrade sig knappa milen längs vattnet. Dök upp i sydöstra sidan av stan vid vattnet, följde Hamnvägen runt södra änden och fortsatte vidare mot Mörrum.

Vi är så skrämmande lika i tänket, Virre och jag, att det uppstår inga intressekonflikter vad det gäller vägval eller stopp. Ingen av oss hade heller intresse av att stanna upp i Karlshamn just idag, så stan fick snällt vänta till nästa gång. Vädret var helt underbart så det tog faktiskt emot att inte stanna vid nåt fik för en kopp kaffe, men vi har ju redan massor av såna platser i bagaget.

Vi hittade några småvägar mot Pukavik så att vi slapp åka omvägen via Mörrum. Vi ploppade upp med hojarna på E22:an strax öster om Pukavik, fortsatte genom på rätt hårt trafikerad väg, tills vi kom till Norje där vi kunde svänga av mot ett liten ort Mjällby. Där fanns det förhoppningsvis en mataffär där kvällsmaten och frukosten kunde inhandlas.

Virre gick in i affärn, under tiden rastade jag pälsmonstrerna. Kom i snack med ännu en kille som vart nyfiken på mopparna.
På vägen hit hade molnen börjat hopa sig i sydväst. Kunde inte avgöra vilken riktning dom gick och det vankades mot kväll så tankarna gick mot att finna en camping i närheten. Ville helst få upp tältet ifall det började regna.

Nogersund var ett av valen istället för i Sölvesborg. Vi har inte vart på nån av dom innan så det spelade ingen roll, däremot att N-sund log en bit österut gjorde det. Valet föll på Sölvesborg.
Tur var väl det visade det sig på kvällen. Väl framme fick vi höra från våra grannar att det tydligen skulle bli rejäl busväder för natten, åskdunder med massa blixtrande o fan vet allt. Ok, fick rigga upp tarpen denna kväll, första gången på denna ZoomerZommar.

Vad vi fick se denna afton, var vår lycka att välja rätt ställe för en gång skull. Åskovädret drog fram strax öster om oss. Det blixtrade o dundrade där bortöver där vi befann och hade befunnit oss nu, om Nogersund varit vårt val. Där borta fick dom väl kaskader av regn o stormbyar med råge, vi fick en handfull av regndroppar med lite blåst som höll myggen borta.
En nattgäst dök upp för att kolla läget och om det fanns nåt gott o äta. Vi plockar undan kattmaten för natten just för o slippa "gäster", så han fick nöja sig med att gnaga på grillgallret.

Drog fram bänken kvällen innan ifall det regnade så vi kunde sitta torrt.

Som tidigare morgnar drog vi vidare till närmaste ställe som kunde erbjuda kaffe o frukost. Utanför Bromölla finns denna Route66-fiket med frukostbuffé, mumsigt. Pluto pep utanför.
Följde sedan fjolårets rutt mot Åhus på lugna vägar. Tanken är att fortsätta utefter kusten runt till Ystad via Simrishamn.

*är detta verkligen semester... sitta i en jädra hink hela tiiiiden...*

*aaahh... d e d här jag kallar semester...*

Efter matpaus i Kivik, samma ställe som innan, drog vi iväg för att hitta ett lugnt ställe för kaffet. Österlen har massvis med konstnärskaféer som säkert är pittoreska i sig, men inte ihop med massa folk. Vi har tydligen förmågan att hitta ställen vid lite sidan av det vanliga. Tjörnedalagården som denen av dom heter kan vi bägge rekommendera, konstnärskafé med utställningslokal, fast idag under ombearbetning inför en utställning. Kaféet var dock öppet.

Neråt mot Simrishamn nu, såg faktiskt fram emot att komma dit. Det var åratal sen jag var här senast, hade bra bild av stan. Vet inte vad som hände, men hade ingen lust att stanna kvar mer än att köpa jordgubbar. Bad om ursäkt för Virre men ville dra iväg från stan, bums.
Kanske för mycket folk, jag börjar bli som Pluto ju, folkskygg.

Utanför stan känner jag mig lugn igen, tror Virre ser det med. Mot Brantevik och vidare via Skillinge på småvägarna som borde vara fina att köra på, förstör lugnet av den hårda trafiken. Vägen är smal utan väggrenar, men vissa bilister kör som dårar om oss. Hade jag inte vart så trött i skallen, hade jag kommit på att ta vägarna en bit inåt land istället.
Men kustvägen var ju tänkt att köras, o så blev det.

Tiden drog iväg med raska steg, vi kände att det kanske var bäst att slå läger igen. Befann oss i närheten av Löderup strandbad så ekipagen styrdes dit. Vi möts av en, rent sagt, helvetisk flugsvärm bestående av hårda små jäkla flugor precis innan campen. Hade flugor överallt, i skägget, håret, innanför kläderna och i munnen. Vete fan varifrån dom kom, och inte försvann dom på campingen heller. Det gjorde däremot vi.

Ica i Köpingebro, handla mat och sen till Fredriksbergs camping. Säker kort. Gert och Kerstin har tyvärr flyttat härifrån nu, men vi träffar dom imorrn. Flyttat har många andra av mina gamla grannar också gjort. Polackernas vagn står kvar. Vi inkvarterar oss på gröngräset med en parkbänk ... igen. Katterna uppskattar dom mjuka o saftiga grässtråna, bägge tuggar i sig så mycket dom orkar.

*nom-nom-nom... rap... zzznnrrkxx!!!*

Morgonen efter får vi nybakade frallor och liten bytta smör av Barbro till vår frukost vid tältet.
Efter lastning av mopparna drog vi iväg till Ystad, glider in på torget där folk sitter på uteserveringarna. Återigen hör vi typ, Kolla dom där... åååh såg du katten! Den åker på motorcykel... ååååh där är en till... va häftigt!
Vi stannar och ställer mopparna vid sidan om ett litet fik där vi kan sitta utomhus men ändå lite diskret ha uppsikt mopparna... och nyfikna... som tar bilder och förundras.
Pluto är hyfsat osmart. Han är skygg jämfört med Tussi, men gör mest väsen av sig.

Kör runt i stan och hittar ner till kajen.

Virre såg dom först, jag tittade på nåt annat tror jag. Det stod en rad med gamla fina mopeder uppradade vid segelbåten för beskådande. Vi körde dit. Blev kvar där närmare en halvtimme.

Skulle mot Sjöbohållet idag, så en fin väg fick hittas utan att behöva dra ut på för trafikerade vägar. Vi skulle förbi ett par goda vänner som flyttat till hus.

Först mot Svarte sen norrut via Balkåkra där denna gamla stenbyggnad finns. Vet inte om den varit kyrka eller nåt men grymt fin är den.

Aldrig sett en så tvinnad träd, tom grenarna är tvinnade ända ut på toppen.

Vad som såg ut som regnmoln jagade oss flera mil tills vi såg att dom liksom löstes upp. Då passade det bra med liten paus för o vila rôva. Vi har åkt på en himla massa vägar med skiftande kvalitet och vägarna i Skåne har varit dom bästa under denna semester.

Alpackor i Skåne

Zoomer Zone-kollegan Bagarn träffade vi på i Kristianstad. Frukost på hans jobb och Pluto gjorde allt för att få uppmärksamhet. Han satt inte tyst många minuter. Under körning sitter han o tittar ut, ja nästan myser, men stannar vi tar det inte lång stund innan han börjar pipa.

Veronicas förslag att ha med oss en liten termos, som kunde fyllas på nästan vilket fik som helst, var suverän. Den rymmer nästan tre muggar ex kaffe, vi sa två när den skulle fyllas, hade sen tidigare köpt lite kaffebröd, så vi hade alltid färskt kaffe med oss.

På en av fikaställena var det massor av myror. Myrorna försökte bita sig fast i tassarna bäst dom kunde och Tussi gick runt, sprätte o hoppade då hon är lite extrakänslig för beröring. Fast senare struntade hon i dom helt och la sig i blåbärsriset o somna.

Goa gubbar men goast är han med pavan...

I Bälganet stannade vi på en viltrestaurang och åt en riktigt god viltfärsbiff.
Även ett kattövergångsställe fick vi syn på, dock inga vita fält på vägen.

Väl hemma drog Pluto o gömde sig under husvagnen i uteburen medans Tussi föredrog soffan inomhus.

Trots allt regnande och tidspress fick vi en underbar ZoomerZommarTour-12 genomförd.
Massor av trevliga människor har vi träffat på och katterna har verkligen gjort succé i år.
Man undrar på hur många internetsidor dom dyker upp på i framtiden, eftersom antalet foton, tagna av alla möjliga människor, måste vara enormt.

På återseende kanske redan nästa år;