tisdag

Äntligen igång

Så dags att börja inflyttningskarusellen efter några om och men. 4:e oktober fick vi nyckeln och därigenom tillgång till torpet, avstyckningen däremot dröjer iom lantmäteriet har tydligen mycket att göra. Själva ägarbytet kommer först efter det.

Släpet har fungerat som förråd nere på campingen i Kalmar och var fylld till brädden med prylar och man har, trots allt, samlat på sig saker under snart tre år.
Fredagmorgonen veckan efter gick då färden mot första helgen i stugan. Tussi å Pluto fick åka i Taron med mig, medan Virre kom upp till kvällen.

 
 
Visste att dagen skulle bli hektisk, hade en hel del å fixa innan sängdags. Däribland hämta ved från Vimmerby och möbler från Frödinge. Väl framme vid gården möttes jag av Tobbe som vi köper luftvärmepump av och Thomas från Länsförsäkringar som ville kolla upp huset. En elektriker från IG Elektriska i Silverdalen kikade också förbi och konstaterade att elen i huset inte var farlig att användas.
 
Lastar ur prylarna in i garaget i ladan och släpet blir tomt för första gången på tre år. Åker till Fagerströms maskin där veden finns och får hjälp med inlastning av den in i släpet. Tre pallar får plats och nästa vecka fredag hämtas ytterligare elva stycken pallar, undrar hur långt dom räcker?

 
 
 
Saker å ting gick inte så väl som planerat. Det hann bli mörkt innan vi kunde öppna vattnet till huset, som då visade att en kulventil inte gick att stänga och tvättställsblandaren i toan läckte som fan. Antagligen var blandaren sönderfrysen och kulventilen trasig. Ventilen gick till en vattenutkastarn i fasaden och iom frost under kommande natten riskerade spräcka kranen på utsidan kunde vi inte ha vattnet på. Det kunde vi inte haft ändå för blandaren läckte vatten ner på golvet i toan, som inte har våtrumsmatta utan nån konstig jäkla korkmatta. Så vi fick stänga av vattnet å släppa ut trycket igen.
 
Lördagen var fin väderleksmässigt och var tänkt att tillbringas ute i trädgårn med gräsröjning och rensning av snårbuskar. Istället blev det en tur till "stan" för inhandling av diverse rördelar och en blandare. På det en bit mat och en tur till Frödinge för en kopp kaffe tog återigen en större del av dom få ljusa timmarna.
Väl hemma i huset satte jag igång med rörjobbet och fick allt å fungera... förutom toastolen. Fanskapet ville inte fylla på behållaren med vatten nu, hade gjort det innan dock. Skit å avlagringar täpper väl igen påfyllningsröret, stänger ännu en gång vattnet å släpper ut trycket. Då hör jag hur den suger luft i behållarn och förstår att den är återigen öppen. Öppnar vattnet igen och allt fungerar, bägge varmvattenbehållarna ger också nu härligt varmt vatten.
 

 
 
Söndag förmiddag kom jag så äntligen igång med röjningen. Hade sett fram emot den hur länge som helst och resultatet väntade inte på sig.
 

 
 
Ljuger inte när jag säger att gräset på "framsidan" sträckte sig uppåt 50-60 cm och gräset på "baksidan" över metern, den sistnämnda åker ner nästa helg.
 


 
 
 
 
Börjar skönja hur trädgårn egentligen ser ut. Staketet kommer fram också, men finputsningen väntar jag med tills allt högt gräs är nere. Virre kan det där med beskärning av träd, så hon tar nog den delen. Jag kan hålla stegen.
 
 
Hagen bakom ladan nyttjades till för några veckor sen av ett par hästar som ett par från Hultsfred äger. Tyvärr trodde säljarn att vi inte ville ha dom där, så han bad ägarna flytta hästarna. Så fel han hade och tyvärr tror jag inte hästarna kommer tillbaks i år iaf.
 
 
 
Två gånger två meter yta av storstugans utrymme tar denna pjäs. Vi får se hur vi piffar upp den senare, lite lätt sådär. Jag hade sönder Veronicas golvlampa. 
 

 
Vedspisen i köket värmer hyfsat gott när vi hade eldat väck fukten. 
 

 
 
En rejäl diskbänk finns och det är ju inte illa. Skåp finns det gott om för vårt behov.
 
Vi hade inget matbord kvar, och varken Veronica eller jag hade större lust å slänga ut stora pengar på nytt. Som av en slump efter jobbet, när jag var på Autoexperten i Kalmar, tog jag en sväng  in till Stadsmissionen som ligger intill. Dom har öppet bara på onsdagar och lördagar och säljer begagnat. Där hittade jag detta fina matbordsset, mms:ade en bild till Virre för hennes godkännande. Hon kom dit med Taron halvtimmen senare och vi lastade in möblerna.
Vad priset var? 200 spänn!
Virre pyntar med gardiner så torpet får mer ombonad och hemlik känsla.
 
 
Trappan till övervåningen känns helt ok å gå i fast vi måste klistra på halkskydd på trappkanterna. Ett par gånger har jag hållt på å hamna på arslet pga dom hala stegen. Fint räcke är den dekorerad med också.
 

 
Sängen ockuperas nästan alltid av två pälsmonster... katterna alltså.
 

 
 

 
Glasverandan kräver lite omsorg även om den på avstånd ser fin ut.
 
 

 
 
Vi har nog å göra ett par veckor framåt med huset, eller vad tror ni? 
 
På återseende
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar